טלפון (ברק) : 052-2905905

גגות מבנים חשופים מטבעם לפגעי מזג אוויר. כך עלולים לחדור מים דרך האריחים שאינם אטומים הרמטית וגם דרך הפוגות (הרווחים בין האריחים); בניגוד לסברה הרווחת, הרובה הסטנדרטית לא אוטמת את הפוגות, בדרך כלל אינה מונעת מעבר מים דרכה.

בגגות מרוצפים שכבר נאטמו ובהם מתגלית נזילה, יש צורך לאתר את מקורה ואת אופי הבעיה. בחלק מהמקרים, נדרשת גישה למערכת האיטום הממוקמת מתחת למרצפות.

שיטות האיטום הקיימות, מתאימות לגגות בריצוף משתנה: טרצו (בלטות), שיש, אבן, בטון מוחלק, קרמיקה, גרניט פורצלן , גרנוליט, מוזאיקה ועוד.

מוצעות שלוש חלופות לאיטום גגות מרוצפים:

  • איטום ללא פירוק שכבת הריצוף הקיימת
  • איטום המחייב פירוק של הריצוף הקיים
  • איטום גגות בטרם ריצופם

הבחירה בשיטת האיטום הרצויה, מותנית בביקור של מומחה איטום בשטח, הבוחן את מצב הגג ואת הצרכים של הלקוח.

איטום גג מרוצף
איטום-גג-מרוצף
איטום גג מרוצף
חירוץ התפרים ופתיחת הפוגות באמצעות דיסק יהלום

חלופה ראשונה: איטום גג מרוצף ללא פירוק שכבת הריצוף הקיימת

קיימים מצבים בהם ניתן להציע פתרון איטום שאינו מחייב הסרה של האריחים. היתרון בחלופה זו הוא זמן עבודה קצר יחסית ועלויות ביצוע נמוכות יותר. 
חשוב להדגיש כי מערכת האיטום ממוקמת מתחת לריצוף, ולכן שיטה זו לא מתאימה למקרים של חדירת מים דרך האריחים או לנזילה, המצריכים טיפול כלל-מערכתי, האיטום מחדש נעשה באמצעות רובה איפוקסית – חומר חזק בעל עמידות גבוהה, המשמש למילוי הפוגות (הרווחים) בין המרצפות. ההכנה לאיטום כוללת ניקיון יסודי של הגג ופתיחה של חריצי הפוגות בין המרצפות, ובין הפנלים בעזרת דיסק יהלום. חריצת התפרים נעשית לצורך הסרת לכלכוך ורובה ישנה, ייבוש הרטיבות הקיימת והחדרת חומרים חדשים.
לאחר ביצוע ההכנה וייבוש מלא של השטח, מחברים בין הפנלים לאריחים בעזרת מסטיק פוליאוריתני גמיש, המבטיח חיבור חזק ביניהם. על המסטיק מורחים שכבה של חומר יסוד/קישור (פרמייר). בתום תהליך זה, מוחדר חומר האיטום החדש (הרובה) בין האריחים שחורצו. איטום סביב פתחי ניקוז ומרזבים, סביב רגלי מעקות, ברגים ומשקופי דלתות נעשה אף הוא באמצעות שימוש במסטיק פוליאוריתני ומריחת שכבת יסוד.
בשלב האחרון, דואגים לנקות את הגג משאריות רובה, ומתיזים שתי שכבות של חומר שקוף על בסיס פוליאוריתן טהור, העמיד בפני קרינת UV, על כל הריצוף. בהיבט הפונקציונאלי, הציפוי בחומר הפוליאוריתני השקוף מאפשר לבצע איטום, ללא תפרים והלחמות, המבודד בפני קור וחום. ובהיבט האסתטי, הציפוי מוסיף ברק לאריחים וכך מתקבל מראה מחודש ואחיד של הגג. בחלק מהמקרים, כדי לטפל בבעיית הרטיבות  נדרש יהיה להסיר מספר אריחים סביב נקודות הניקוז, הנקודה הנמוכה ביותר בגג אליה נקווים המים. כמו כן, לעיתים נדרש יהיה לפרק אריחים בודדים דרכם חדרו מים, לייבש, לרצף  מחדש ולאטום.

חלופה שנייה: איטום גג מרוצף המחייב פירוק של שכבת הריצוף הקיימת

שיטת איטום המחייבת פירוק של שכבת הריצוף הקיימת, היא פתרון יסודי לטיפול בליקויים ובעיות שנגרמו עקב חדירת מים מתחת לאריחי הגג. הסרת הריצוף מאפשרת לוודא את תקינות השיפועים ואת תקינות היקף רולקות הבטון (יציקות בטון מעוגלות הנמצאות בפינות השטח). כמו כן, מתאפשרת התקנה של מערכת ניקוז דו מפלסית וביצוע איטום בשתי שכבות.

עקרי השלבים הכלולים בשיטת איטום זו:

  • פירוק אריחים: כולל הסרה של כל שכבת הריצוף, פינוי הפסולת שהצטברה (חול, חצץ שומשום), לאתר הטמנה מורשה. ואחריה, ניתוק של מערכת האיטום הישנה, הנמצאת מתחת לאריחים.
  • תקינות שיפועים: בדיקה כי קיים בגג שיפוע של 1% לפחות, לכיוון המרזב, במטרה להבטיח פעולת ניקוז תקינה של המים. במקרה שהשיפוע אינו עומד בתקן, קיים חשש לחדירת מים מבעד לשכבת האיטום, ולכן יש לבצע בו שינויים באמצעות יציקות בטקל (בטון מוקצף, קל).
  • שלב זה כולל גם את בדיקת תקינות רולקות הבטון – יציקות הבטון המעוגלות, האמורות להימצא בנקודת המפגש בין הקירות לרצפה (בפינה). תפקיד הרולקות הוא למנוע סדיקה בפינות הגג המרוצף. אם היציקות אינן בגודל ו/או בצורה המתאימה (מעוגלות) יש לתקן אותן או לצקת מחדש. בסיום שלב זה, יש לבצע אשפרה (הרטבה) של הבטון במשך מספר ימים ולחכות עד לייבושו המלא.
  • יציקת סף הפרדה מתחת לפתח היציאה לגג: סף ההפרדה הוא חגורת בטון אותה יוצקים מתחת לריצוף, באיזור בין שני הקירות של פתח היציאה. חגורת הבטון אמורה להיות אטומה באופן הרמטי, ולמנוע מעבר של מים מתחת לאריחים (דרך שכבת הריצוף החיצוני).
  • מריחת פרמייר ביטומני (חומר קישור/שכבת יסוד): הפרמייר מבטיח הדבקה טובה של החומרים האוטמים לתשתית הגג.
  • בדיקת תקינות המרזבים ופתחי הניקוז הקיימים. לרבות בדיקה כי קיים 'אף מים', חריץ הממוקם סביב המעקה, ושנועד לנתב את המים כלפי מטה.
  • התקנת מערכת איטום כפולה באמצעות יריעות ביטומניות: ביצוע האיטום נעשה בשתי שכבות על ידי הלחמה כפולה של יריעה ביטומנית, בעובי 5 מ"מ ועם ציפוי אגרגט עליון, להגנה מפני קרינת השמש. לחלופין, ניתן לאטום לבצע איטום בשתי שכבות מעורבות: הלחמת שכבה אחת של יריעה ביטומנית ועליה התזה של חומר איטום פוליאוריתני. כאשר שני החומרים המוזכרים מתאפיינים בחוזק וברמת עמידות גבוהה, ומתאימים לאיטום מקומות בהם קיים חשש מפני רטיבות. הלחמת היריעות הביטומניות על שטח הגג, כולל על הרולקות, מתבצעת מהנקודה הנמוכה ביותר, סמוך למרזב, כלפי מעלה. שיטה זו מאפשרת זרימה חופשית של המים ומפחיתה את הסיכון לחדירת מים בין חפיפת היריעות.
  • הצפה מבוקרת של הגג: ביצוע הצפה מבוקרת ומסודרת, במשך 48 שעות לפחות, וזאת טרם הריצוף מחדש. כדי להבטיח בדיקה אפקטיבית, גובה המים צריך לעבור את מפלס הריצוף המתוכנן ב-5 ס"מ לפחות. 
  • התקנת נקז דו מפלסי: תפקיד הנקז הוא לקלוט את מי הגשמים ולהסיט אותם לכיוון המרזב. נקזים דו מפלסיים, משמשים בתפקיד כפול: הם מנקזים את מי הגשמים שניקוו על שכבת הריצוף וגם את המים שהצליחו לחדור מתחת לאריחים. צינור הניקוז ממוקם מתחת ליריעות הביטומניות ופתח הניקוז נמצא בגובה הריצוף.
    העדר נקז כפול עלול לגרום להצפה תחת הריצוף, שחיקה מהירה של מערכת האיטום והוספת משקל עודף ולא רצוי על הגג. למידע נוסף ראו גם
  • ריצוף מחדש של הגג: הריצוף נעשה לאחר כיסוי הבטון בשכבת חול או סומסום (חצץ דק). האריחים המומלצים הם בעלי משטח פנים, למניעת החלקה ויצירת שיפוע. בזמן הריצוף מקפידים על שמירה של רווחים מספיקים בין האריחים ועל איטום החריצים ברובה אקרילית, בהתאמה לגוון רצוי.

ראוי לציין כי קיים תקן מחמיר מאוד לאיטום הכולל פירוק של הריצוף, על כל שלביו.

חלופה שלישית: איטום גגות לפני ריצוף

תכנון של בית או בניין חדשים או תהליך שיפוץ של מבנה קיים, מחייבים לתת את הדעת לנושא איטום הגג טרם ריצופו. שלבי האיטום המקובלים במקרה זה, דומים לאלה המתקיימים בשיטת איטום הגגות המחייבת את פירוק הריצוף (עיקר השוני ביניהם: איטום לפני ריצוף אינו כולל את שלב הסרת המרצפות).
בכל מקרה, איטום הגג בטרם רוצף צריך להיעשות על פי התקן ועל ידי קבלן רשום ואוטם מורשה בעל ידע וניסיון.

עקרי הדגשים לקראת איטום לפני ריצוף: התקנת שיפועים נכונים באמצעות בטקל וביצוע רולקות בפינות; יציקת סף הפרדה ;איטום בשתי שכבות בעזרת יריעות ביטומניות או שילוב בין יריעה ביטומנית וחומר איטום פוליארותני; ביצוע בדיקת הצפה; התקנת נקז דו מפלסי. 

*

מומלץ כי החברה המבצעת את עבודות האיטום תבצע גם את עבודת ריצוף השטח, לשם מניעת מחלוקת סביב סוגיית האחריות, העלולה להיווצר בעתיד.

הבהרה: התוכן המופיע במאמר אינו משמש תחליף לבדיקה ולייעוץ של איש מקצוע מוסמך. בכל מקרה, יש להתנות את ביצוע העבודות בביקור מוקדם של מומחה לאיטום.

אנו מעסיקים צוות מקצועי ומיומן, בעלי ניסיון ארוך שנים בביצוע עבודות איטום שונות, לרבות איטום גגות ואיטום גגות מרוצפים. החומרים הנבחרים על-ידינו עומדים בתקנים מחמירים בארץ ובעולם, ומותאמים לשמירה על מראה הריצוף הקיים.

ניתנת אחריות לתקופה ארוכה (עד 10 שנים) על עבודות האיטום השונות.

תודה צוות איטום פז לייעוץ חינם ותיאום ביקור – חייגו עכשיו לברק: 052-2905905 או מלאו את טופס יצירת הקשר ונחזור אליכם בהקדם

מלאו טופס ליצירת קשר

למה לבחור איטום פז

השירותים שלנו

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן